Lucrurile se strica. Indiferent ce faci, exista intotdeauna sansa ca anumite produse sa esueze. Acelasi lucru este valabil si pentru rulmenti, dar asta nu inseamna ca nu puteti preveni multe dintre problemele care duc la timpi de nefunctionare costisitoare.
Iata care sunt cele mai importante motive pentru care rulmentii se strica:
Probleme cu lubrifierea
Potrivit unui studiu recent, pana la 80% din defectiunile rulmentilor sunt cauzate de lubrifierea necorespunzatoare. Aceasta include lubrifierea insuficienta, utilizarea lubrifiantilor nepotriviti sau temperaturile excesive care degradeaza lubrifiantul. Rulmentul cu ace are nevoie de o lubirifere ca la carte pentru o buna functionare.
Cautati elemente de rulare decolorate (cum ar fi albastru sau maro) si canturile elementelor de rulare, precum si supraincalzirea sau uzura excesiva a rulmentului.
Utilizati tipul adecvat si cantitatea corecta de lubrifiant, evitati pierderile de lubrifiant si respectati intervalele de relubrifiere adecvate.
Contaminare
Contaminarea este cauzata de patrunderea unor substante straine in lubrifiantii pentru rulmenti sau solutiile de curatare. Acestea includ murdarie, nisip abraziv, praf, aschii de otel din zonele de lucru contaminate si maini sau unelte murdare. Urmariti daca elementele de rulare si canalele de rulare sunt intepate sau provoaca vibratii. Filtrati lubrifiantul si curatati zonele de lucru, uneltele, dispozitivele si mainile pentru a reduce riscul de contaminare. Aceasta regula este valabila si atunci cand utilizati lagare cu rulmenti.
Montare necorespunzatoare
In cele mai multe cazuri, rulmentii trebuie montati prin presare pe inelul rotativ. O serie de conditii pot cauza adancituri, uzura, inele crapate, temperaturi ridicate de functionare, oboseala timpurie si defectiune prematura a rulmentilor. Acestea includ montarea rulmentilor pe arbori prin aplicarea unei presiuni sau lovituri pe calea exterioara, montarea rulmentilor intr-o carcasa prin apasarea pe inelul interior, potriviri libere ale arborelui, potriviri libere ale carcasei, potriviri excesiv de stranse, carcase deformate si un finisaj slab pe scaunul rulmentului.
Urmati instructiunile de montare adecvate si oferiti instruire pentru a va asigura ca toti angajatii inteleg diferenta dintre un montaj instalat corect si cel necorespunzator.
Alinierea gresita
Arborii indoit, distantierele strambe, piulitele de strangere prinse gresit si instalarea necorespunzatoare din cauza unei fixari instabile pot cauza alinierea gresita, ceea ce poate duce la supraincalzire si defectarea separatorului. Trebuie remarcata urma de uzura care nu este paralela cu marginile canalelor de rulare ale inelului care nu se roteste. Inspectati arborii si carcasele pentru deformari ale lagarului si utilizati piulite de blocare de calitate.
Probleme cu bilele
Miscarea rapida a bilelor intr-o cale de rulare in timp ce echipamentul este inactiv se uzeaza la lubrifiere. In plus, lipsa de rotatie a rulmentului nu permite lubrifiantului proaspat sa revina la loc. Este posibil sa vedeti semne de uzura liniare in directia axiala la pasul elementului de rulare sau fara margini ridicate, spre deosebire de semnele din cauza montarii incorecte. Eliminati sau absorbiti vibratiile externe care ar putea determina miscarea bilelor. De asemenea, asigurati-va ca utilizati lubrifianti care contin aditivi anti-uzura.
Coroziune
Umiditatea, acidul, grasimea de calitate scazuta sau deteriorata, invelisurile slabe si condensul din inversari excesive de temperatura pot provoca coroziune care este abraziva pentru suprafetele fin finisate ale rulmentilor cu bile si cu role. Cautati pete sau depuneri rosii si maro pe elementele de rulare, canale de rulare sau custi, precum si vibratii crescute urmate de uzura, o crestere a jocului radial sau pierderea preincarcarii.