Vulcanizarea descrie un proces in care cauciucul (latexul) devine rezistent la presiune si caldura. Inainte de descoperirea vulcanizarii de catre americanul Charles Goodyear, produsele din cauciuc si latex erau adesea incapabile sa reziste conditiilor meteorologice. Au devenit poroase sau lipite intre ele. Acest proces din 1839 a facut cauciucul rezistent la intemperii si una dintre cele mai utilizate materii prime din lume. Astazi cauciucul vulcanizat este folosit pentru anvelopele auto, tuburile si saltelele din latex .
In zilele noastre vulcanizarea este utilizata pentru toate procesele prin care cauciucul este adus din starea predominant de plasticitate intr-o stare care are o plasticitate mai mare. Vulcanizarea este o operatiune care se face doar intr-un service roti in care exista toate utilajele necesare pentru vulcanizarea rotilor si pentru roluirea jantelor si in care lucreaza exclusiv persoane cu experienta in acest domeniu.
Procesul de vulcanizare
Scopul este de a obtine cauciuc prin procesul de vulcanizare. In timpul vulcanizarii, cauciucul este amestecat cu sulf si alte substante si incalzit. Temperaturile sunt cuprinse intre 120 ° C si 160 ° C, moleculele de cauciuc cu lant lung fiind legate de sulf. Raportul sulf / cauciuc in timpul vulcanizarii este de aproximativ 2% / 98%. Prin urmare, continutul de sulf este relativ scazut. Aceasta legatura cu sulful (numite punti de sulf) permite cauciucului sa treaca de la o stare plastica (instabila la intemperii) la o stare elastica (rezistenta la intemperii).
Rezultatul este
- mai elastic,
- mai rezistent la rupere,
- mai intins si
- mai independent de vreme decat cauciucul netratat.
Cu cat cauciucul contine mai multe punti de sulf, cu atat este mai greu. Numarul acestor poduri depinde de durata vulcanizarii si de cantitatea de sulf adaugata. Pe langa materialele de umplutura si reactantii chimici, sunt necesare si dispozitive si masini pentru incalzirea cauciucului.
Asa-numita autoclava este un ceainic clasic de vulcanizare.
Prese de vulcanizare : sunt utilizate pentru incalzirea anvelopelor, placilor, benzilor transportoare si a produselor tehnice din cauciuc. Pentru rezultatul dorit, presa trebuie adaptata cu articolul respectiv. Exista mai multe tipuri de prese de vulcanizare. Exista presa de stiva pentru articole tehnice turnate, placi si exista presa speciala pentru benzi transportoare etc. Atunci cand vrie sa iti vulcanizezi rotile, cel mai bine este sa apelezi pe loc la o vulcanizare. Asta inseamna ca daca esti in Brasov, vei merge la vulcanizare non stop Brasov si nu te vei duce pana la Baia Mare cu anvelopele cu probleme.
De asemenea, iti recomandam sa iei in calcul faptul ca atunci cand alegi sa mergi pe distante lungi cu anvelopele cu probleme, va trebui sa faci fata disconfortului si sa te opresti periodic pentru a verifica presiunea si eventual chiar pentru a umfla rotile din nou si din nou pana cand ajungi la destinatie. Daca apelezi la o vulcanizare camioane in schimb, imediat ce ai detectat o problema, vei avea drumuri linistite si mai ales continue, pentru ca nu vei mai fi obligat sa pierzi timpul verificand presiuni si umfland periodic rotile in timp ce te deplasezi.